Hälsopromotion

Jag vet inte om ni läst Katrins inlägg om SATSreklamen men jag måste bara få skriva av mig lite. Som hälsostuderande har jag insett hur problematiskt det är att uttrycka sig när det kommer till begreppet hälsa. Folk läser in så mycket i det som skrivs och vad man ser. För vissa är man bara hälsosam om man har lite mysigt fett på kroppen och för andra handlar det om att få bort just det där hullet runt midjan.
 
Nu verkar det dock som om vi i sverige har gått från att vilja se ut som anorektiker, till att tycka det är okej att vara överviktig, för att det är naturligt? Men nej, det är INTE naturligt att vara överviktig eller fet. Det är en hälsorisk. Fact. Sen menar jag absolut inte att man ska vara pinnsmal, tvärtom kan en undervikt snarare innebära en ännu större hälsorisk än en övervikt.
 
Sen att Katrin går på kvinnan på bilden tycker jag bara är onödigt, trots att det bara är för att skapa debatt. Hon har tränat i 13 år och det är ju SKITBRA! Men det handlar ju trots allt inte alls om henne. Det handlar inte heller om att man ska behöva gå på en diet och träna stenhårt, eller viga sitt liv åt att bli någon jävla hälsomänniska. Det handlar däremot om att man inte ska stoppa i sig massa onödigt skit hela tiden. Att man ska upp och röra på sig! Lovar att det där passet på gymmet ett par gånger i veckan inte gör någon skillnad om du resten av din vakna tid sitter på en stol och trycker i dig mättat fett och socker. Hälsa handlar om att må bra, att vara sund, frisk och lycklig. På insidan. Sen att vissa ändå tolkar detta som att se ut som antingen Kissie eller Blondinbella gör mig bara trött.
 
Finns så mycket mer jag har att skriva om det här men folk har så lätt att bli provocerade och upprörda när det kommer till hälsodebatten. Det är bara att se på kommentarerna till inlägget. Många använder argument som att "man kan vara sjuk", eller ge andra anledningar till att det "inte går att träna". Ja okej, jag kan köpa den, men kom igen, hur stor del av vår befolkning handlar det om då? Handlar det om dig? Nej precis, upp ur soffan med dig! ;) Hur som helst, var bara tvungen att ge min synpunkt på det här. Tack för mig. 
 
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0